Ofte stillede spørgsmål
Kan du ikke finde svar dit spørgsmål her, er du altid velkommen til at kontakte ENLI på tlf: 3920 2575 eller e-mail: sekretariat@enli.dk.
Generelle spørgsmål om brug af anmeldersystemet
1) Jeg kan kun vælge at indgive en klage eller anke, og jeg kan derfor ikke komme til at anmelde min virksomheds reklameaktiviteter
Det er kun virksomheder, der er medlem af ENLI, som kan og skal anmelde deres reklameaktiviteter til ENLI. Indberetterne fra medlemsvirksomhederne skal oprettes som brugere af ESS, og derefter logge ind for at kunne anmelde de respektive aktiviteter.
2) Hvordan bliver jeg oprettet som bruger af ESS?
På anmeldersitet findes et link ”Login”, hvorunder man kan oprettes som ny bruger. Når alle de relevante oplysninger er udfyldt, og man har valgt den virksomhed, som man repræsenterer, får man tilsendt et aktiveringslink. Først når man har aktiveret sin profil og efterfølgende logget ind, gives der adgang til diverse anmeldelsestyper for reklameaktiviteter.
3) Jeg har glemt mit password
ENLI kan ikke generere et nyt password, men under linket ”Login” på anmeldersitet, kan du få tilsendt dit nuværende password på din mail.
4) Jeg vil gerne ændre mit password
Hvis du ønsker at ændre dit password, skal du først logge ind. Herefter vil du kunne finde et link ”Ændre password”.
5) Jeg ønsker at ændre de data, som jeg har indtastet i min brugerprofil.
Næste gang du logger ind for at lave en anmeldelse, kan du ændre i dine data, dog ikke din e-mail adresse eller den virksomhed du repræsenterer. Såfremt du skal ændre din e-mail adresse eller du repræsenterer en ny virksomhed, skal du give besked til ENLI herom samt oprette en ny brugerprofil på den nye e-mailadresse.
6) Hvor meget må de filer, som jeg skal uploade, fylde?
Alle dokumenter, der uploades i ESS, må maksimalt fylde 50 MB per fil. Har du større filer, som ikke kan deles op i mindre dele, kontakt da ENLI for en løsning.
7) Hvilke filtyper kan jeg uploade?
Kun filtyper af typen doc, docx, xls, xlsx, txt, pdf, ppt, pptx, zip og rar kan uploades. Har du filtyper, som ikke passer ind i ovenstående, kontakt da ENLI for en løsning.
8) Jeg skal oplyse beløb for diverse betalinger. Hvilken valuta skal jeg angive i?
Alle beløb skal angives i danske kroner. Har du således betalt i eksempelvis euro, skal du lave en omregning til danske kroner. Du kan i kommentarfeltet angive, hvad det oprindelige beløb i euro var. Der skal angives hele beløb, idet systemet ikke kan registrere angivelse af ørebeløb.
9) Jeg er i gang med at lave en anmeldelse i systemet, men jeg kan ikke komme længere end til side 2. Hvorfor det?
På alle indberetningssider kan der være felter, som er obligatoriske at udfylde. Disse felter er angivet med en rød stjerne. Kan du ikke få lov at komme videre til næste side, bør du undersøge om alle obligatoriske felter er udfyldt. Såfremt du er i gang med at uploade filer, skal du huske at trykke ”vedhæft” idet filen ellers ikke registreres som uploaded. Kan du fortsat ikke få lov til at gå videre til næste side, kontakt da ENLI.
10) Jeg er i tvivl om, hvad jeg skal indtaste i nogle af felterne. Hvor kan jeg få mere at vide?
Til mange af felterne, der skal udfyldes, er der info-bokse, som beskriver, hvad indholdet af feltet går på. Disse info-bokse er angivet som små (i)-symboler ud for feltet. Du kan også finde svar på mange spørgsmål på denne Q&A-side. Har du stadig ikke fået svar på dine spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte ENLI.
11) Vi er flere lægemiddelvirksomheder, der arrangerer et fagligt møde sammen. Hvem skal anmelde det til ENLI?
Alle virksomheder, der er medlem af ENLI, skal anmelde deres reklameaktiviteter over for sundhedspersoner til ENLI. Er der tale om et samarbejde mellem to lægemiddelvirksomheder, som begge er medlem af ENLI, er det tilstrækkeligt, hvis reklameaktiviteten kun anmeldes én gang. De samarbejdende virksomheder skal derfor blive enige om, hvem der anmelder aktiviteten. Det skal fremgå af anmeldelsen, hvis der er flere virksomheder, der er ansvarlige for aktiviteten. Dette skyldes, at alle de samarbejdende lægemidelvirksomheder vil blive sanktioneret ved overtrædelse.
12) Hvordan kan jeg, efter at have anmeldt, genkende den anmeldelseskategori, som jeg benyttede?
Hver anmeldeskategori har sin egen betegnelse. Denne betegnelse kan genfindes i sagens journalnummer, eks: Aa-2012-1234.
Aa: Eget arrangement
Ab: Sponsorat til arrangører
Ac: Udstilling
Ad: Sponsorat til sundhedspersoner
R: Trykt Reklame
FO: Ordinær Forhåndsgodkendelse
KO: Ordinær Klage
KH: Hasteklage
AN: Anke
13) Jeg oplever, at jeg bliver smidt af systemet, mens jeg sidder og anmelder. Hvad skyldes det?
Systemet er i dag sat til at logge en bruger af efter 2 timers inaktivitet, hvorefter man skal logge ind igen. Sidder en bruger derfor undervejs og skal finde relevante informationer og dokumenter frem, kan de godt opleve at blive 'smidt af systemet' midt i en anmeldelse.
Generelle spørgsmål omkring sagstyper
1) Hvilke typer af kategorier kan og skal jeg benytte?
ENLI har forskellige kategorier alt afhængigt af, hvad formålet er med den enkelte indberetning.
Du kan nedenfor læse om hver af kategorierne:
Hver kategori kan altid genkendes ud fra det journalnummer, som indberetningen er tildelt:
Aa - Egne arrangementer
Ab - Sponsorater til arrangører
Ac - Udstilling
Ad - Sponsorater til sundhedspersoner
R - Reklame
FO - Forhåndsgodkendelse
KO - Klage
KH - Hasteklage
AN - Ankesag
EN - Sag rejst af ENLI
Aa - Egne arrangementer
Såfremt en medlemsvirksomhed selv afholder et arrangement om faglig information og uddannelse om lægemidler for sundhedspersoner, skal dette anmeldes som et eget arrangement. Anmeldelse skal ske senest 10 arbejdsdage forud for arrangementets åbningsdag.
Har man som virksomhed købt en mødepakke, som er inklusiv lokaleje og forplejning, evt. også overnatning, kan det være svært i forbindelse med anmeldelsen at angive, hvad der går til bespisning og til overnatning. I sådanne tilfælde kan virksomheden enten give et kvalificeret bud, som indtastes i de respektive repræsentationsfelter, eller virksomheden kan skrive 0 kr. i de relevante repræsentationsfelter, angive i kommentarfeltet, at der er tale om en mødepakke samt prisen herfor og uploade de relevante dokumentationsbilag herfor.
Det er virksomhedens pligt at sikre, at anmeldelsen er tilstrækkeligt oplyst og at alle relevante bilag er vedhæftet. Eksempler på relevante informationer kan være invitationen til sundhedspersonerne, det faglige program samt oplysninger om bespisning, mødested, transport og overnatning.
Ab - Sponsorat til arrangører
Støtter en medlemsvirksomhed en arrangør af et arrangement om faglig information og uddannelse om lægemidler for sundhedspersoner, skal dette anmeldes som et sponsorat til arrangører. Anmeldelse skal ske senest 10 arbejdsdage efter, at det bindende løfte om at yde økonomisk støtte er afgivet.
Virksomheden har ansvar for at sikre sig, at det altid fremgår af invitationen til sundhedspersonen, om der er ydet (sponsor) støtte til aktiviteten fra en eller flere lægemiddelvirksomheder. Dette skal dokumenteres over for ENLI i forbindelse med anmeldelsen.
Det er virksomhedens pligt at sikre, at anmeldelsen er tilstrækkeligt oplyst og at alle relevante bilag er vedhæftet. Eksempler på relevant information kan være sponsorkontrakten eller den aftale, hvori lægemiddelvirksomheden forpligter sig til at yde økonomisk støtte, sponsoratets omfang eller hvad det går til, samt relevante oplysninger om arrangementet såsom mødested, fagligt program mv.
Ac - Udstilling
Køber en medlemsvirksomhed en udstillingsstand på et arrangement om faglig information og uddannelse om lægemidler for sundhedspersoner, skal dette anmeldes som en udstilling. Anmeldelse skal ske senest 10 arbejdsdage før arrangementets åbningsdag.
Programmet for det faglige arrangement skal medsendes anmeldelsen, da dette er genstand for den vurdering, som virksomhedens køb af udstillingsstanden er underlagt i forhold til kodeksreglerne.
Det er virksomhedens pligt at sikre, at anmeldelsen er tilstrækkeligt oplyst og at alle relevante bilag er vedhæftet. Eksempler på relevante informationer kan være standens kvm-pris og placering i forhold til arrangementets faglige del, det faglige program for arrangementet samt de øvrige kontraktsforhold for købet.
Ad - Sponsorat til sundhedspersoner
Støtter en medlemsvirksomhed en sundhedspersons deltagelse i et arrangement om faglig information og uddannelse om lægemidler, herunder deltagelse i internationale kongresser, skal dette anmeldes som et sponsorat til sundhedspersoner. Anmeldelse skal ske senest 10 arbejdsdage efter, at det bindende løfte om at yde økonomisk støtte er afgivet.
Det er virksomhedens pligt at sikre, at anmeldelsen er tilstrækkeligt oplyst og at alle relevante bilag er vedhæftet. Eksempler på relevante informationer kan være invitationen til sundhedspersonerne eller sundhedspersonens anmodning om økonomisk støtte samt tilsagnet heraf, samt relevante oplysninger om arrangementet, såsom mødested, fagligt program mv.
R - Reklame
Medlemsvirksomheder er forpligtet til at anmelde alle former for trykt reklamemateriale om lægemidler målrettet sundhedspersoner på det danske marked. Anmeldelse skal indsendes senest samme dag, som reklamematerialet distribueres/udleveres/offentliggøres.
En reklameaktivitet efter kodeksreglerne er en direkte eller indirekte reklame for et konkret lægemiddel.
Det er virksomhedens pligt at sikre, at anmeldelsen er fuldt oplyst, og at alle relevante bilag er vedhæftet. Eksempler på relevante informationer kan være reklameformen, sær- og fællesnavn samt relevant dokumentationsmateriale.
KO & KH - Klage
Såfremt der ønskes at klage over en medlemsvirksomheds reklameaktiviteter, kan dette ske som en ordinær eller en haste klage.
Klageberettigede er 1) virksomheder underlagt ENLI´s kompetence, 2) Myndigheder, 3) Sundhedspersoner og 4) andre med en væsentlig og anerkendelsesværdig interesse i sagen. Det skal bemærkes, at lægemiddelvirksomheder, som ikke er underlagt ENLI´s kompetence, ikke er klageberettigede.
Ordinære klagesager afspejler ENLI´s almindelige sagsbehandlingsfrister, hvorimod hasteklager skal afgøres inden for 8 arbejdsdage fra sagens modtagelse i ENLI.
OBS: Ved indgivelse af klagen, er det vigtigt at trykke på "tilføj klagepunkt", når man har angivet det relevante regelgrundlag for klagen, idet regelgrundlaget ellers ikke registreres i systemet.
FO - Forhåndsgodkendelse
Medlemsvirksomheder kan mod betaling af et gebyr anmode granskningsmandspanelet om en forhåndsvurdering af et arrangement, sposnorat, udstilling, reklamemateriale eller øvrige aktiviteter, som er underlagt kodeksreglerne, for at se disse aktiviteters overensstemmelse med reglerne.
Anmodningen skal ske som en forhåndsgodkendelse på ENLIs anmeldersite, og granskningsmandspanelet har op til 10 arbejdsdage til træffe afgørelse.
Såfremt der er specifikke punkter, som virksomheden ønsker, at granskningsmandspanelet skal tage stilling til, skal dette fremgå tydeligt at anmodningen.
Hvis virksomheden modtager en godkendelse ifm. en forhåndsvurdering og efterfølgende foretager justeringer af aktivitetens indhold, kan denne indsendes til en supplerende vurdering, såfremt justeringerne er af mindre karakter.
Vurderingen af virksomhedens anmodning om forhåndsgodkendelse sker ud fra det grundlag, som virksomheden fremsender med anmodningen. En forhåndsvurdering har ofte ét eller flere elementer, der ligger i en gråzone i forhold til forståelsen af de relevante regler herfor, hvorfor det er vigtigt, at virksomheden får redegjort for alle væsentlige forhold i forbindelse med anmodningen. Det er en fordel, at virksomheden i anmodningen skriver præcist og konkret, hvad der ønskes, at Nævnet tager stilling til.
AN - Anke
Har man været involveret i en sag med 1. instans (granskningsmandspanelet), hvis afgørelse man ikke er enig i, har man mulighed for at anke denne. Ankefristen er 21 arbejdsdage fra partens modtagelse af afgørelsen.
EN - Sag rejst af ENLI
ENLI kan tage sager op af egen drift. Er en sag rejst på ENLI's initiativ vil den have sagstypen EN.
2) Hvordan foretager jeg en anmeldelse?
For hjælp til at foretage en anmeldelse skal du logge ind på ENLI´s anmeldersite. På forsiden af ENLI´s hjemmeside finder du en rød firkant i venstre side - her kan du logge ind på anmeldersitet.
3) Hvilke informationer skal jeg oplyse i forbindelse med, at jeg laver en anmeldelse?
Det varierer for hver anmeldelseskategori, hvilke oplysninger, at det er nødvendigt at indsende til ENLI. Det gælder dog for alle anmeldelser, at det er virksomhedens pligt at sikre, at anmeldelsen er fuldt oplyst og at alle relevante bilag er fremsendt. De angivne felter for hver anmeldelseskategori er en guide til, hvilke oplysninger, at der som udgangspunkt er et minimum for, at sagen er tilstrækkeligt oplyst.
Du kan ovenfor for hver anmeldelseskategori læse mere om, hvilke oplysninger, at det som udgangspunkt er godt at oplyse om.
4) Hvilke kategorier skal jeg betale gebyrer for at benytte?
Det fremgår af ENLI´s Sanktions- og gebyrregulativ, hvilke sagstyper, der opkræves et gebyr for, samt hvad gebyret er. Du kan læse mere om ENLI´s regler og gebyrer under fanen "Regler".
Hvilken sagstype falder min aktivitet under?
1) Vi har som virksomhed oprettet et legat, som vi giver til sundhedspersoner. Skal dette anmeldes, og i så fald som hvad?
Dette vil være en konkret vurdering afhængig af, hvad legatet går på, samt hvor dette uddeles og af hvem. Såfremt der er tale om et legat, som gives af en medlemsvirksomhed til sundhedspersoner, og dette går til efteruddannelse af sundhedspersonerne, skal dette anmeldes som et sponsorat til sundhedspersoner.
2) Jeg har købt en udstillingsstand på et fagligt møde. Hvad skal dette anmeldes som?
Har du alene købt en udstillingsstand, skal dette anmeldes under "udstilling". Er der derimod tale om et sponsorat til arrangøren, hvori der indgår adgang til udstillingsområdet med en stand, skal dette anmeldes som et sponsorat. Køb af udstillingsstande, hvor der betales en overpris (mere end markedsprisen for en stand) til arrangøren, vil dette kunne ses som et indirekte sponsorat, og det vil blive behandlet som et sponsorat efter ENLI´s regler herom.